måndag 8 april 2013

F R U S E N H A L L O N C H E E S E C A K E




foto: Sofia A, fialinsstil.blogspot.se
Lovade ju att ge er receptet på den goda och smidiga hallon cheesecaketårtan. Jag hittade receptet på min granne Marias blogg frufixochtrix, hon är en klippa på att baka. 
Jag gjorde dock om receptet lite så det blev lite mer botten i kakan.

Botten:
20 digestivekex
100 g smält smör.
2 msk socker 

Krossa kexen väl och blanda med det smälta smöret och sockret. Tryck ut den i en form.

Fyllningen:
200 g philadelphiaost
3 äggulor
2 dl socker
1 dl hallon
3 dl grädde
rivet skal från 1 citron

Vispa ihop  alla ingredienser utom grädden, den vispar du för sig och vispa den hårt. Vänd sedan ner grädden försiktigt och blanda ihop till en smet.
Lägg på fyllningen på botten och in i frysen minst 5h.
Ta fram kakan 10 min innan du ska servera den...det gjorde inte vi och vi fick hugga oss genom kakan för att kunna få en bit var :)
Jag dekorerade med färsk mynta och blåbär och det var gott til hallonsmaken.

Hoppas ni får en fin måndag i den härliga solen.
Sofia

2 kommentarer:

  1. Men åh vad god den såg ut! Tokigt att jag tackade nej till den... 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för idag, verkligen mysigt att ses. Killarna lekte ju bra och vi hade nog kunnat sitta och snacka lääänge om inte lunchen hade kallat :)
      Ja du ser vad du missade ;) tur att du hade helt fantastiska macarons.
      Kram Sofia

      Radera

KOMMENTERA GÄRNA...JAG BLIR SÅ GLAD OM DU SKRIVER EN RAD!